Read in English
Dit verhaal schreef ik in augustus 2022. Inmiddels ben ik een heel eind op weg in het tweede volledige schooljaar. Het is interessant om terug te lezen hoe ik toen tegen mijn werk aankeek. Ondanks dat ik compleet was vergeten wat ik had geschreven, is de rode draad nog steeds hetzelfde. Ik ben nog steeds bezig om die rode draad te verstevigen en zichtbaarder te maken in mijn werk.
Sinds maart dit jaar ben ik docent. Ik geef het vak tuinbouw aan jonge tieners. Als ze mijn les bijwonen, behandelen we kort wat theorie in een klaslokaal, maar al snel gaan we naar buiten en bewerken we het land. In de koude en natte maanden leren de kinderen samen met mij koken in een kooklokaal. De afgelopen maanden heb ik geoefend en ben ik gegroeid als docent. Gedurende deze tijd hebben veel kinderen mij gevraagd waarom ik dit doe. Op dit moment heb ik er nog steeds geen goed antwoord op. Ik weet waarom ik deze richting van lesgeven ben ingeslagen, maar waarom ben ik überhaupt in de hele natuur- en groene wereld terechtgekomen?
Ik heb die richting gekozen toen ik 16 jaar oud was. Ik wil een bevredigend antwoord zoeken dat mijn passie zal overstijgen op een manier die 12-jarigen kunnen begrijpen. Omdat ik uiteindelijk hoop dat deze kinderen opgroeien met zorg voor de omgeving waarin ze leven. Ook wil ik een rode draad vinden die door mijn lessen kan weven om het antwoord op de vraag waarom ik tuinbouwles geef te versterken. Daarom neem ik je vandaag mee op mijn zoektocht naar het antwoord en de rode draad.
Op mijn zestiende twijfelde ik tussen hovenier of dierenartsassistente worden. Dit zijn dus allebei banen die passen binnen de groene wereld. Waarom voelde ik me zo aangetrokken tot deze velden? Ik denk dat het gewoon was dat ik daar mezelf in voelde. Zelfverzekerder dan in de mensenwereld. In de natuur ben ik altijd relaxter geweest dan in de stad, al zag ik dat op die leeftijd absoluut niet.
Kortom, ik zou dus kunnen zeggen dat ik thuis ben, en altijd ben geweest, in de natuur.
Dus dat brengt mij bij de vraag. Waarom vind ik het leuk om deze kinderen tuinbouw te geven? Ten eerste houd ik ervan om over de natuur te praten met iedereen die wil luisteren. Het kan echter zijn dat ze daar niet zo veel zin in hebben, omdat de les gewoon verplicht is. Dus als ik ze enthousiast kan maken over wat ik hen leer, luisteren ze misschien wel daadwerkelijk naar mijn boodschap. Vaak zien ze de reden niet waarom ze in deze klas zitten, ik heb vaak de vraag gehad: "Waarom leren we dit, hier zal ik toch nooit meer iets mee doen."
Dat was voor mij de moeilijkste vraag om te beantwoorden. Eén collega maakt gebruik van de verbinding met de rest van de wereld. Wanneer ze wat ouder zijn en voor wat extra geld bij een bedrijf gaan werken, is het handig om te weten hoe je je moet gedragen. Ik denk dat het een geweldig neveneffect is, maar ik denk niet dat ik dat antwoord kan gebruiken.
De natuur ondersteunt ieder mens. Het geneest ons, het voedt ons, het geeft ons zuurstof, het laat ons groeien. Zonder de natuur zouden we hier niet zijn. Het voedsel dat op ons bord ligt, wordt met hulp van mensen verbouwd. Het is verbazingwekkend dat de natuur het meeste voor haar rekening neemt, maar als we efficiënte resultaten willen, is een helpende hand belangrijk. Samen met mij zullen ze leren hoeveel moeite het kost om een zaailing te laten groeien, tot aan het eten dat op het bord wordt gepresenteerd. Er zijn veel leuke dingen te weten over de planten die ons laten gedijen. Als je dat weet, kun je misschien van gedachten veranderen over wat je daadwerkelijk op je bord krijgt. Maar wat levert het hen op dat ze dit nu weten? Omdat dat het enige is waar ze op die leeftijd om geven.
Ik heb mijn hersens gepijnigd om hier een goed antwoord te vinden, maar ik vrees dat het inderdaad neerkomt op wat mijn collega als antwoord heeft. Ook heb ik nog wat extra antwoorden gevonden, maar ook deze passen niet binnen het verhaal dat ik wil vertellen. Dit zijn dus de antwoorden die ik de kinderen kan geven als ze erom vragen.
- Je leert hoe je je moet gedragen als je je allereerste baan hebt, omdat bepaald gedrag echt niet is toegestaan op de werkplek.
- Je leert werken in grotere of kleinere teams, omdat je in je toekomstige studies en banen als team moet werken.
- Samen met veel andere lessen op school kan deze les je helpen ontdekken wat je later graag zou willen doen, maar ook wat je echt niet leuk vindt.
Dus tot slot. De rode draad zal het proces zijn van het uitgroeien van een zaadje tot een verse maaltijd. En waarom ik dit onderwerp geef, is omdat ik houd van alles wat met de natuur te maken heeft en ik deze passie graag met anderen deel.
No comments:
Post a Comment